Beter laat dan nooit: Hej! - Reisverslag uit Aalborg, Denemarken van Enrico Koggel - WaarBenJij.nu Beter laat dan nooit: Hej! - Reisverslag uit Aalborg, Denemarken van Enrico Koggel - WaarBenJij.nu

Beter laat dan nooit: Hej!

Door: Enrico

Blijf op de hoogte en volg Enrico

01 Juli 2015 | Denemarken, Aalborg

Hej hej!

Omdat ik slechts in de trein internet heb, schreef ik notities in mijn telefoon, bijna vergetend het op internet te zetten. Kan gebeuren..

Zondagavond eindelijk aangekomen in Kopenhagen na een rit met de ANWB en een kapotte motor, en een trein die ermee ophield. Lopend na een reis met de metro vind ik Kapelvej 44, maar geen net hostel of wat dan ook te bekennen, maar een groot oud herenhuis met tal van beveiliging en geen plek op de muur waar geen graffiti op zit. Niet bepaald gezellige buurt en dacht voor een moment dat ik totaal verkeerd geboekt had of wat dan ook. Met vrij duidelijke beschrijving om er te komen in de hand, toch maar in de buurt rondgelopen, bleek het een totaal ander adres te hebben. Handig!
Kan gebeuren, kwaliteit van het hostel maakt de 5 minuten twijfeling meer dan goed, gaat richting beetje hotel in NL!
Na kamer gevonden te hebben en Japanner op de kamer te hebben ontmoet had ik wel een biertje verdient en liep terug naar het lobby-achtige gebouw. Hele goede sfeer, 40 man van overal ter wereld hing er wat rond en een pooltafel: altijd goed!
Na wat poolspellen en pilsjes met Duitsers, Australiërs, Zwitsersen en Fransen was het een goede dag!

's Ochtends vroeg op, 9u uitchecken en de stad maar eens in. Na een tijdje lopen leek me Kopenhagen wel groot en een fiets gehuurd. Na een tijdje fietsen bleek het centrum niet groter dan dat van Groningen! Na een beste bult oude gebouwen, grote parken een Hardrock Café en een officieel Lego-winkeltje gezien te hebben, de teein gepakt naar Roskilde, kijken of ik daar wat van het festival mee zou kunnen krijgen.

In Roskilde denkt iedereen dat ik verkeerd loop richting centrum (iedereen heeft backpacks voor 7 dagen festival) wat Ieren gesproken die een reis naar Roskilde gewonnen hadden, damn! Mooie stad, mega oud en door een beetje op gevoel te lopen bij het water gekomen, dat gaat mooi! Vikingmuseum indrukwekkend met handgemaakte boten en zelfgemaakt gereedschap, maar verder was het wel weer leuk geweest, door naar Sorø, op zoek naar een bos om tent neer te gooien!

In Sorø blijkt station zo'n 2 km van het centrum te zijn en met kaart richting eetgelegenheid gelopen. Het rook goed dus loop binnen, na een tijdje binnen wachten lijken zachte muziek en authentieke bouw op een sjiek restaurant te duiden. Na een ober in pak gesproken te hebben, blijkt dit meermalig als beste restaurant van Denemarken bekroond te zijn! Achja, ik zit er nou toch.

Na wat wortels op een boomstam, zelfgemaakt brood met zelfgemaakte boter en wat zelfgebrande amandelen als 'voorgerecht om smaakpupillen op te warmen' komt er een klein stuk vlees met wat krieltjes, goddelijk! Vaag, maar goddelijk. Biertje uit de buurt ook prima te doen en gelukkig viel de prijs mee ten opzichte van Nederland.

Na wat gezoek in een bos om te slapen een camping gevonden, veel makkelijker! Plek bij het water, plaatselijke pilsjes en goed weer, prima! Na een Finse buurman geholpen te hebben met zijn tent in het Sø gedoken, goed leven!

De dag erna met wat hulp van een Pakistaanse klas in Slagelse aangekomen. Anderhalf uur wachten op trein dus maar even het stadje bezocht. Niks bijzonders aan dus rap door, Odense it is.

Odense is veel groter, gigantische parken en wat winkelstraten. Na wat muggenspul en een zonnebril gehaald te hebben de stad wel gezien te hebben, loop ik toevallig langs een stepwinkel. In de hoop dat ze ook skateboards verkopen binnengelopen. Blijkt steppen in Denemarken een grote opkomst te hebben en verkopen ze slechts steps, bijzonder.

Op de weg terug vind ik een Muziekbibliotheek waar je volledig gratis tienduizenden platen en honderdduizenden boeken en cd's kan lenen. Met een gratis af te huren opnamestudio en platenspelers een heel vet concept, helaas net een optreden van de dag ervoor gemist.

Naar Odense door met de trein naar Århus, maar door het irritante kind voor me maar in Frederica gaan eten aan het water. Merk dat afstanden van stations flink zijn dus veel lopen, maar zolang het weer zo goed is, hoor je mij niet klagen!

In Århus aangekomen blijkt dit een vette stad, veel oude en nieuwe gebouwen en vind al snel een goede route richting het centrum, op zoek naar een kroeg om een hostel te vragen. Bij een aangekomen een piraat ontmoet uit St Pauli, Hamburg, met grote verhalen over vroeger, oorlogen, Denemarken, de politiek en een hostel! Helaas is deze na onderzoek dicht en kom ik terug bij de kroeg. Een Italiaanse student, Alessandro, helpt me met het goedkoopste hostel in Århus, 500 DKK/ €65, fijn! Kan in ieder geval ff een dagje stappen en dat is goed gelukt, veel (gekke) denen ontmoet en plaatselijk bier gedronken, goed leven! Blijkt dat de gekke feesten en hoedjes in DK het slagen van studenten aangeven, hebben zij ook een reden voor feest.

Na een korte nacht en half brak het hostel weer uit, superweer! Hele dag geen wolk gezien, geen wind en 23 graden! Wilde langs de kust reizen en willekeurige bus bij het water gepakt. Na een beste rit aangekomen in een dorp maar best ver van het water. Na zo'n vier km lopen bereik ik eindelijk en onverwachts het water, fotowaardig doorzichtig, eveneens superweer en bizar stil! Na wat in het water gehangen te hebben en wat vissen en krabben geobserveerd te hebben doorgelopen op zoek naar een bus. Poten beginnen zeer te doen door de drie blaren maar boeien, je bent er maar één keer! Na een bus gevonden te hebben heb ik 37 DKK voor een rit van 40 DKK, maar de buschauffeur lapt voor mij bij, heel vriendelijk! (Ze hebben namelijk betaalpalen).

Het wordt etenstijd dus richting Frederikshavn om daar vanavond de tent op te gooien en morgen door naar Götenborg, kijken of dat liftend gaat lukken, wopwop!

Tot later, vi snakker!

  • 01 Juli 2015 - 20:41

    Lisa:

    Wat een avonturen! En vast en zeker more to come :)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Enrico

Actief sinds 28 Juni 2015
Verslag gelezen: 188
Totaal aantal bezoekers 2118

Voorgaande reizen:

28 Juni 2015 - 08 Juli 2015

Mijn eerste Backpackreis!

Landen bezocht: